SOPA DE MORENETES

31 d’octubre del 2009



No us vull pas espantar amb aquest nom, n’hi molt menys¡¡. Peró així és com l’anomenen a les Terres del Ebre aquest excel·lent bolet, que té forma de trompa – i de color fosc- i la cama de color groc. Aquesta recepta, que aquí us presento és del llibre de M. Carme Queralt Tomàs, - La Cuina de les Terres de l’ Ebre- i que si voleu, aquí podeu donar-hi una ullada.

Els fredolics (morenetes) És un bolet que acostuma a sortir a les pinedes formant grups nombrosos amb els primers freds -d’aquí el nom popular- de manera que allarga la temporada boletaire. El fredolic és un bon comestible. Es fa servir per guisats i per sopes. També és un bolet que es passa amb molta facilitat.

Bé, anem per feina que és el que ens interessa…¡¡ (*)
 
Ingredients per a quatre persones. 1 Kilo de morenetes (fredolics). 1 Ceba.- Aigua.- Pa torrat.- Oli (o també sagí).- Ametlles.- Preparació: Netegem bé les morenetes i les reservem. Posem l’oli en una olla i sofregim la ceba ben trinxada. Quan la ceba sigui ben feta, hi afegim l’aigua. Mentre s’escalfa l’aigua, tallem els bolets a trossets petits i després els tirem a l’olla; després hi afegim també el pa torrat i les ametlles, que haurem picat en un morter. Ho deixem coure, tot junt, duran uns deu minuts.

Recepta dels Ports. També se l’anomena: sopa de fredolics. Una altra sopa de morenetes, més elaborada, es cuina amb un sofregit d’alls, de ceba (poca) i de tomata, que als masos dels Ports es feia antigament amb sagí, al qual s’afegeixen després les morenetes i, quan són prou cuites, aigua (o si es vol caldo). Aquesta sopa és millor si després de feta es trituren tots els ingredients junts.

(*) He deixat tal i com està escrita la recepta en el llibre, al igual que l’explicació del peu de pàgina. (Blocaires bona lectura i... que vaigi de gust!!

20 comentarios:

Gemma ha dit...

M'encanten els fredolics, és un dels meus bolets preferits... i en crema és un dels millor bolets que hi ha.
Els noms dels bolets són ben curisosos, a Osona, que se'n fan forces (la meva família és de Vic) en diuen fredolucs!

ELS PEIXOS ha dit...

La primera vegada que sento aquest nom en un bolet..
Aquesta crema semble deliciosa!!!

josep ha dit...

Els fredolics son dels bolets més gustosos. Qualsevol plat que els tingui per ingredient es una assegurança que serà deliciós.

Marta Padenous ha dit...

No els coneixia pas per morenetes...és com l'altre dia dia vaig saber que "las colmenillas" són múrgoles!! però aquesta sopa no té desperdici! Felicitats!
Ptnts

Fem un mos ha dit...

Estan boníssims, ma sorprès el nom ja que els coneixia com a camagrocs ó gules de muntanya.
Una abrasada

Mercè ha dit...

Josep, una sopa deliciosa i de temporada!! Quina sort poder gaudir de bolets com aquests! Aquí no se'n troben! :(
Petons!

PILAR ha dit...

Quina sopa mes rebona! Els fredolics son dels meus preferits però mai no he fet crema. Serà questió de provar.
Fins aviat!

No tot són postres ha dit...

Boníssima aquesta sopa i m'agrada especialment perquè no hi ha nata per espessir. Moltes vegades les sopes de bolets es perden per això, almenys pel meu gust, que no s'enfadi ningú, ara!
PTNTS
Dolça

bajoqueta ha dit...

Una bona crema :)

Ma iaia sempre en parlava de les morenetes, encara que jo sempre he menjat rovellons.

El cullerot Festuc ha dit...

No sabia que als fredolics se'ls hi deia morenetes...La sopa de boelts és tan bonaaaaa!!! mmmmmm...
Petunets,
Eva.

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Deu-vosguard a tothom, sigueu benvinguts.

Gemma; -La cuina de casa- Tens raò Gemma, els fredolics és un molt bon bolet, en cremes i també per a truites, els de la "foto" els vaig fer amb una truita a la francesa.
"Cada terra fa sa guerra", amb els bolets cada zona i comarca els anomena diferents, la Sion;-Fem un mos- em diu que ella els coneixia per camagrocs o gúles de muntanya. Jo el nom vaig descubrir-ho amb el llibre que poso a l'enllaç, crec que val la pena.

Dolors; -Els peixos- Jo també fa poc que el conec amb aquest nom, des de que vaig comprar el llibre que anunciu en el "post". La crema molt fineta de debo Dolors¡¡.

Josep -El café de nit- Assegurança confirmada, és un bolet molt delicat, però extraordinàri per a fer cremes i sopes.

Marta; -Pa de nous- Sens cap dubte, els bolets tenen molts noms i a cada comarca l'hi donen el seu, passa com les herbes remeieres -per exemple- també n'és un altre món i també amb noms diferents a cada zona.
La veritat no té cap desperdici, va tenir força éxit. Una abraçada per tu Marta¡¡.

Sion; -Fem un mos- Camagrocs si que el savía, però gúles de muntanya no. Igual per tu Sión, una abraçada¡¡.

Mercé; -Cuina per llaminers- Aquí -o millor dit- allà a California molts dels productes que hi ha tampoc tenen res que enveja, doncs amb les receptes i els "posts" que hi poses, tant sols els hi queda parlar¡¡. Una abraçada Mercé¡¡¡¡.

Pilar; -Cau de Cuina- Pots fer aquest sopa, molt fàcilment tots els ingredients són fàcils de trobar al igual que fer-la... una delíca de crema/sopa.
Fins la propera Pilar¡¡.

Dolça; Estem d'acord tots dos Dolça, aquesta sopa no porta res mes que els ingredients que hi ha mercats a la recepta i aigua amb etiqueta comercial, no vaig posar-hi caldo, per no despendre l'olor de molsa humida que feia. Deliciós¡¡. Una abraçada Dolça¡¡.

Bajoqueta; -A la tuala i al llit al primer crit- Celebro que t'hagi agradat aquesta crema Bajoqueta.
No és d'extranya que la teva iaia t'ho digués al nom de morenetes, el llibre que poso al "post" porta aqueix nom... de les Terres del Ebre.

Eva; -El Cullerot Festuc- Ho és de bona i... força¡¡ PERtunets també per a tu Eva¡¡.

ANNAFS ha dit...

Els fredolics són molt bons i és un bolet molt gustós, perfecte per fer sopa. Aquest any no n' hem trobat gaires, de moment i encara no n' he fet sopa.

Mai ha dit...

Doncs no sabia pas que se´n fes sopa dels fredolics i segur que ha de ser bonísima, a mi els bolets
m´agraden de tota manera , mira que el meu avi és dels ports i l´àvia de la ribera d´ebre ,doncs mai havia sentit el nom de morenetes i m´agradat molt.
petons

Ruben ha dit...

Ei, que una cosa són els fredolics (morenetes o "negritus") i l'altra són els camagrocs (també anomenats rossinyol de pi). A la foto de dalt, hi tens camagrocs!
Jo també coincideixo amb la majoria de comentaris: els fredolics tenen un sabor i especialment una textura excel·lent, pocs bolets s'hi acosten :-D

dolorss ha dit...

Que bons els fredolics, amb sopa mai els he fet.
En tinc de conserva així que ho tastaré.
Gràcies.
1 petó

MªJose-Dit i Fet ha dit...

Hola Josep, aquesta sopa ha de ser ben bona, intentaré buscar aquesta varietat de bolet a veure si puc preparar-la!!

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Anna; -M'agrada cuinar- Tens tota la raó Anna, un bon bolet per fer una bona sopa. A veure si el trobes en aquest "mercat" tant extraordinàri per le bolet que és; El Berguedà. Salutacions Anna¡¡. Josepb.
Mai; Celebro que t'hagi agradat aquesta recepta, doncs la veritat queda molt fina de gust i amb un gust de bosc molt i molt bona¡¡. El nom està tret del llibre que he posat en el enllaç i la recepta està tal i com està escríta en el llibre. Una abaraçada també per tu ¡¡.
Surfzone; -Catacuina- Tant a la "foto" de dalt com a la de baix els bolet són els mateixos,Fredolics. Aquets bolets són comprats al mercat de La Boquería-Mercat de Sant Josep- a una parada que tot l'any venen bolets -deshidretats al estiu i també secs- i estàn comprats com a fredolics i no com a camagrocs, doncs els camagrocs els tenien en una altre estantería i separats dels fredolics. Jo també estic d'acord amb els comentaris que han anat deixant "els bloquistes". El fredolic és un bolet molt i molt fràgil i s'ha de fer desseguida. Salutacions Surfzone¡¡.
Dolorss; -Bloc de cuina- Les conserves sempre són una bona solució, i aquesta pot ser-ne una. Salutacions Dolorss¡¡. Gràcies a tu per visitar-me.
Maria José -Dit i Fet- Si els trobes i la fas, ja veuràs com queda amb un gust de bosc molt i molt bo. Tinc pendent el Gató, encara que el vaig fer, no em va agradar com va sortir-me, doncs al separar les clares dels rovells no van quedar blanques del tot -les clares- i a l'hora de pujar no ho van fer amb l'intensitat que buscava.

MªJose-Dit i Fet ha dit...

Hola Josep, a mi també m´ha passat si les clares no queden ben netes de rovell que no em pujen, jo les vaig batre com per fer merenga, així queda el gató molt esponjós...espero que t´agradi!!

MªJose-Dit i Fet ha dit...

Hola Josep, a mi també m´ha passat si les clares no queden ben netes de rovell que no em pujen, jo les vaig batre com per fer merenga, així queda el gató molt esponjós...espero que t´agradi!!

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Maria José; -Dit i Fet- Moltes gràcies pel teu comentari, sobre el Gató. Tindré que fer com va enseyar-nos la Mireia Carbó a les seves classes. Separar les clares dels rovells amb els dits, deixant els rovells a la mà i que llisquin les clares en un bol. Gràcies un altre cop Maria José¡¡.



Deixeu el vostre comentari

Com sempre, moltes gràcies per els vostres comentaris i sigueu benvinguts en aquest blog.



EN EL CAS QUE NO US VAGI BÉ AQUEST FORMULARI,